Europa Cinemas stödjer Biografcentralens CRM-projekt med 100 000 euro (1,1 miljon SEK)!

Hurra! Så kul! Stolthet! Ofattbart fantastiskt!

Så var känslan när vi strax före Cannes fick reda på att vårt projekt vi formulerat på papper i februari beviljats 100 000 euro i Collaborate to Innovate från Europa Cinemas. Jag skriver medvetet ”på papper” för frågeställningen bakom arbetssättet har rullat och mognat ända sedan planeringen av Bio.se påbörjades 2015-2016: Hur kan biobranschen bättre dra nytta av sin faktiska kunddata och bli än mer attraktiv för publiken?

CRM står för Customer Relationship Management och på svenska blir det närmaste kundvård/kundrelationer. CRM är en självklarhet för många branscher där det både handlar om att erbjuda kunden personliga erbjudanden/tips eller att nå bättre ut i det gigantiska flödet av marknadsföring som kund/publik möter var dag.

I projektet vi nu beviljats stöd för ”Data Sharing: A New Way of Building Audiences for Small and Medium Sized Arthouse Cinemas” kommer vi att erbjuda partnerbiograferna olika tjänster kring riktad marknadsföring utifrån deras tidigare kunddata. Det bygger på två system, dels Veezi kassasystem där köpen görs, dels Salesforce som är en kraftfull plattform där själva databearbetning och marknadsföringen hanteras. CRM går att hantera såklart manuellt med klipp och klistra men det blir ju liksom aldrig av… ej heller är det nästan möjligt att följa GDPR fullt ut i det manuella – det är här Salesforce som verktyg kommer in.

I projektet kommer vi att utveckla integrationer som gör det möjligt att både använda Salesforce för automatiserade utskick till publiken i samband med besöket och för att skapa initiativ för att gå (oftare) på bio. Det kan vara ett ”Välkommen hit och kom gärna en stund före till vårt café” eller ”Grattis på födelsedagen Jens, vi bjuder på en tygväska när du bokar biljett till Breaking Social som vi premiärvisar i helgen!”.

Jag personligen tror starkt på att hjälpa publiken att komma oftare till sin biograf – film är bäst på bio och en hör allt för ofta ”Bio, ja det var länge sen, det gillar jag verkligen men jag kommer liksom inte iväg…”. Här ska vi tillsammans med biograferna jobba bättre med Retention, dvs hur få en kund att stanna kvar, komma tillbaka och köpa igen (och mer).

När jag som biobesökare/kund får ett personligt utskick som baseras på tidigare sedda filmer som är relevant för mig med en tydlig CTA, Call to Action, är det betydligt större chans att jag faktiskt kommer mig för att köpa biljett.
Scenario: Jag får ett mail med kort copy om helgens visningar på Hagabion av BlackBerry: Jens tänker: Wow – här är ju en intressant film som också baseras på verkliga händelser (vilket är min favoritgenre) – jag klickar på KÖP BILJETT och vips kommer jag iväg på bio!

CRM behöver inte handla om att ge rabatt till kunden även om det ofta är en bra lockelse att komma till en skarp konvertering/köp. Men även utan rabatt så känner jag mig som kund sedd och bekräftad av biografen, de känner mig och vill mig väl, dvs erbjuda mig fler fantastiska upplevelser på vita duken.

CRM är inget nytt, men det är komplicerat, det är mycket som ska integreras och anpassas – kundresor ska byggas, biografen ska välja sin tonalitet och tester ska göras – detta ger oss nu projektet möjlighet till under 12 månader. Resultatet är jag övertygad om blir bra och att det är värt arbetet!

Utöver att bidra till de nio partnerbiograferna: Tollereds Biograf Folkets Bio, Bio Kaskad (Bromma), Bio Roxy (Örebro), Biografen Zita (Stockholm), Borås Bio Röda Kvarn, Cnema (Norrköping), Folkets Bio Umeå, Fyrisbiografen (Uppsala) och Royal (Luleå) kommer detta även ge möjligheter för andra biografer som har Veezi. Liksom för biografer som inte har Veezi där vi avser kunna bidra med analyser och rapporter utifrån faktiska kunddata – allt för att generellt öka besöken på biograferna, och specifikt öka besöken på europeisk film, läs kvalitetsfilm/värdefull film.

Som nämndes ovan – under framtagandet av Bio.se för 7 år sedan hade vi det här som en del av visionen – nu ska det bli enormt roligt att konkret jobba med detta i Biografcentralens regi framöver!

Läs här i Screen Daily om fler innovativa projekt som beviljats stöd!


3 kommentarer

Under Allmänt biografer

3 svar till “Europa Cinemas stödjer Biografcentralens CRM-projekt med 100 000 euro (1,1 miljon SEK)!

  1. chris Jangelöv

    Så roligt. Det här ska bli intressant att följa. Grattis!

  2. Ping: Vad händer när biografer delar data på biljettförsäljningen – och är det äntligen dags för en svensk topplista med publiksiffror? | Jens Lanestrand

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.