Bio.se är live och Googlemaraton tar vid. Press och nu händer det!

10 dagar med bio.se – Sveriges nya biosajt med 141 (!) biografers utbud för publiken gick live 13 december. Ett enormt hårt arbete ligger bakom, inte bara de senaste veckornas intensiva programmering och planering utan även 2-3 års projektarbete gick i mål. Eller gick i mål… ett nytt marathon startade samma dag som lanseringen och det är att nu nå fram till publiken och få dem att upptäcka filmer och biografer på bio.se, och vilja göra det ofta!

Först vill jag landa en stund i lanseringen (länk till filmad presentation längre ner*). Den gick enligt plan, och lite bättre till och med. Vi lyckades få stort genomslag i riksmedia och även några biografer hakade på lokalt som förstärkte TT-artikeln som många regionala och lokala medier publicerade. Några medier plockade upp vinkeln att vi nu skakar om och utmanar biomonopolet. Inte mig emot, men fokus har varit och är att samla och erbjuda bättre möjligheter för de oberoende biograferna att nå ut. Att nå en större publik tillsammans!

Ny biosajt lanseras – fokus på filmer från oberoende biografer” SVT Nyheter

Swedish independent cinemas muscle up with Bio.se” Nordisk Film & TV Fond

Bio.se ska visa på alternativ bortom monopolet” Point of View

Ny biosajt för oberoende biografer” Sveriges Radio Kulturnytt

Ny sajt gör det lättare att gå på kvalitetsbio” Dagens Nyheter

Ny sajt ska skaka om Biosverige” Göteborgs Posten/TT

Det är nu ett nytt arbete startar – ett nytt maratonlopp skulle en kunna säga. När en idag söker på ”bio.se” på Google så undrar sökmotorn lite gulligt: ”Menade du sf.se?” Haha, skrattet fastnar i halsen… ganska målande bild över Biosverige idag.
Förutom vårt egna målmedvetna och på lång sikt strategiska SEO-arbete (SEO=sökmotorsoptimering) blir här varje lokal biograf viktig för att bio.se ska dyka upp som förslag när publiken söker efter bio och filmer. För att bio.se ska ges högre ranking och trovärdighet som hemsida bidrar varje länkning från andra hemsidor (biografers och andra) till bättre sökresultat.

På vilket sätt är detta ett maraton? Varje biograf är sin egen och bara för oss att hittills nått ut till alla potentiella 340 biografer är minst ett Lidingölopp (3o km), sedan ska vi förmå och inspirera dem att på sin hemsida ta med länken till bio.se. Ett nätt upplopp om 12 km. Dock är det faktiskt svindlande bra att vi redan till 13 december fick med 126 biografer på sajten, en siffra som nu stigit varje dag och är 141 biografer.

Min upplevelse och känsla är att riktigt många biografer redan hakar på och ser möjligheterna med bio.se – Skoghalls Folkets Hus är en av dem. Första veckan har såklart inneburit en mängd buggfix på sajten och många biografer delar med sig över förslag på förbättringar som vi redan nu hunnit göra och sedan fortsätter med efter nyår, sajten kommer inte stå still.

Likaså händer nu det som vi i branschen längtat efter – äntligen finns det en ytterligare samlande sajt för distributörer att länka till som inte bara heter SF Bio…

Jag har själv aldrig sprungit ett fysiskt maratonlopp, dock har jag nu ”i benen” både ett symboliskt bio.se-maraton med målgång 13 december samt ett Lidingölopp i verkliga livet. Jag är taggad för Google-maraton också – det får ta sin tid!

GOD BIOJUL önskar jag dig och du som jobbar på biograf – kom ihåg att länka på din startsida till bio.se – det är roligare (och nödvändigt) att springa Googlemaraton tillsammans!

* Vill du se presentationen på lanseringsdagen som vi gjorde på Filmhuset i Stockholm kan du klicka här (Facebook)

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt biografer, Biografcentralen, Funderingar, Ny biosajt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s