Bloggarkiv

Första dagen i jurytjänst på Warszawa Kids Film Festival

En av två festivalbiografer, supercharmig!

Jag fick i augusti en så himla rolig inbjudan att sitta i ECFA*-juryn under Warszawa Kids Film Festival! Nu är jag och dottern på plats från och med idag till på söndag!

Hur är livet som jurymedlem på en barnfilmfestival? Det finns säkert både enklare och lyxigare juryarbete på världens alla filmfestivaler… För juryarbete i Warszawa så står festivalen med resa och logi mot ”kravet” att se 8 filmer. Idag har det också känts lite som VIP med upphämtning på hotellet med taxi till första filmen (som inte är med i huvudtävlan dock), lunch på festivalens ”cafékontor” och om en hade velat en drink på kvällen på biografen där Financing forum pågår. Filmen vi såg var svenska Rum 213 med engelska undertexter OCH polsk voice over i salongen – det är inte lite galet och rätt irriterande i början tills en vänjer sig:).

För oss som varit i branschen några år finns ofta en låda på kontoret med ett gäng badge – men hur många har festivalstrumpor?

Vi är tre i juryn förutom mig då från Sverige även från Tyskland och Frankrike som ska kora en vinnare av de 8 filmerna i huvudtävlan.

 

 

Förutom möjligheten att se fina barnfilmer från jordens olika hörn blir festivalen en riktigt bra möjlighet för nätverkande och hitta kollegor och kunskap ifrån andra länder. Här i Polen vill jag gärna lära mig en hel del hur biografsituationen ser ut om det går. Likaså kanske någon eller några av filmerna kan distribueras i Sverige av Biografcentralen om rättigheter och förhandling lyckas.

*ECFA är European Children Film Association där Biografcentralen är medlemmar i.

På plats för Q&A efter visningen var Martin Jern och Emil Larsson från Dansk Skalle.

Nu verkar inte så många visningar hinnas med, men jag hade gärna sett några av dessa indiska barnfilmer! Gattu har Biografcentralen i distribution – underbart fin film som setts av närmare 5 000 barn på skolbio i Sverige

En av biografens vackra salonger. Visning kl 18!

Bergman på polska!

Lagom stort program för att lösa logistiken!

Hittills har Warszawa mest setts från taxi, imorgon ska Gamla stan hinnas med…

Lämna en kommentar

september 26, 2018 · 9:33 e m

Dagstur till Vimmerby och Mariannelund med fokus Barnbio på Filmbyn

Dagstur och retur Vimmerby-Mariannelund-(Nässjö)…

Var inbjuden av Filmregionerna till deras Visningsdagar på Filmbyn i Mariannelund – fokus barnbio!

Nyöppnade Filmbyn i Mariannelund är ett måste-besök för dig som gillar film! Mycket läcker utställning!

Filmcentrum presenterade flera intressanta projekt!

dsc_00361388393674.jpg

Folkets Bio är hjärtat för svensk och internationell barnfilm – här om Knattefilm

Pratade själv Årets Barnbio och bio.se

 

Före konferensen på Filmbyn tog jag möjlighet att äntligen hälsa på Vimmerby Bio!

Fredrik Wenström på Vimmerby Bio. Full fart och sikte på ökad publik!

dsc_00281916972926.jpg

Foajen Vimmerby Bio, här ska rustas upp och återställas!

dsc_00251571914134.jpg

Läckra salong 1 Vimmerby

dsc_00261683870814.jpg

På den tidigare balkongen ligger nu salong 2

Salong 2 Vimmerby

Upphittad låda med reservdelar till tidigare stolar – någon som behöver?

 

Mariannelunds Bio – kärlek!

En promenad vid buss-tågbyte – Saga i Nässjö

Saga i Nässjö visar fina Cloudboy!

Älskar Biosverige!

Lämna en kommentar

oktober 5, 2017 · 10:13 e m

105 avsiktsförklaringar för Ny biosajt

 

105 avsiktsförklaringar Ny biosajtProjekt Ny biosajt vänder sig till alla 333 biografer som idag inte syns samlat för publiken på webben. Det är 333 biografer på närmare 240 orter över hela Sverige – en skattkista sprängfylld med film och upplevelser för publiken!

Projektet har nu kommit så långt att vi hunnit presentera utkast på design, utrett kring biljettsystem samt kartlagt behov och önskemål från publik, distributörer och biografer.

Utredningar och kartläggningar i all ära. Down to earth handlar projektet till slut om att så många som möjligt av dessa 333 biografer ser fördelarna med att få synas med på en proffsig ny kanal för publiken…

Vi har sedan mitten av augusti efterfrågat avsiktsförklaringar från biografer och satte upp målet att före 1 oktober samla in minst 100 stycken. I fredags landade det till slut på 105 stycken – ett stort steg på vägen och ett kvitto på att sajten är efterlängtad av biograferna!

Detta ger fantastisk energi inför fortsatt arbete – Ny biosajt är ett projekt för Filmen, Biograferna och Publiken – över hela Sverige!

PS, vi fortsätter såklart ta emot avsiktsförklaringar och listan hittar du här!

Lämna en kommentar

oktober 3, 2016 · 10:01 f m

Vem säkrar ljudkvalitén på svenska biografer?

Igår höll Christian Hugonnet från Frankrike den första av två workshops för biografmaskinister kring ljud och akustik i Stockholm. På frågan hur många som är utbildade/kunniga inom ljud svarade 3 av 14 maskinister ja, varav en var utbildad inom musik.
Christians workshop var både grundläggande, praktiskt och som en av deltagarna uttryckte det – lite flummig. Flummig på så sätt att det som Christian vill dela med sig är en djupare förståelse och medvetenhet kring ljudets betydelse för oss människor och inte minst för publikens upplevelse på biografen, något som blev mycket uppskattat.

Enligt Christian kan en film av publiken uppfattas som dålig pga sämre ljud/ljudinställning. Branschen har i Frankrike gjort tester där de visat samma film med olika ljud och noterat skillnaden i upplevelse hos publiken. Noterbart är dock att det är sällan någon i publiken som säger att ljudet var dåligt. Istället blir det filmen som helhet som upplevs som sämre.

Det blev också tydligt för mig och deltagarna igår att ljud och ljudbilden är en komplicerad kunskap. Ytterst handlar det om kvalité, erfarenhet och känslan av att lyssna. Att lyssna sig till bra ljud, att pröva sig själv och biografens system fram till bästa ljudet. Christians tillvägagångssätt var många och inte minst med hjälp av olika praktiska tester, med egna filmer han gjort (som är fria att använda för den som vill testa i sin egen biograf) och med mätinstrument.

Under den praktiska delen av workshopen upptäcktes att det inte kom något ljud från de bakre surroundhögtalarna i biografen vi höll till i. Andra jag pratade med visste inte när det senast hade gjorts någon kvalitetssäkring av ljudet på deras egen biograf. Kanske ett snabbtest i samband med en nyinstallation av en högtalare, men den generella uppfattningen var självkritisk då genomgång och testning av ljudet sker alldeles för sällan.

Det är tydligt att prioriteten främst är bilden på biografen. Men efter en dag med Christian igår var känslan att samtliga ville både fortsätta lära sig mer om ljudet och inte minst kvalitetssäkra sin egen biograf.

I samtal med Christian blir det tydligt att Sverige i jämförelse med andra länder inte har liknande kontrollorgan när det kommer till årliga (!) uppföljningar av kvalité på ljud (och bild?) och därmed halkat efter. En organisation som borde haft detta på sin dagordning är Sveriges Biografägarförbund, men då denna främst styrs och leds av SF Bio och Svenska Bio som har egen kvalitetsuppföljning görs inte tillräckligt. Som exempel är att ingen jag pratat med har läst eller sett skriftliga riktlinjer eller råd kring ljud och inställningar, en som så mycket annat i vår bransch en dold kunskap som få känner till.

En organisation som skulle vara bra för detta är Riksföreningen Biograferna som samlar 80 % av biograferna utanför de två stora. Oavsett om det tas fram riktlinjer som sedan följs upp eller bara lyfts än mer på agendan blir det bättre än idag. Likaså var gårdagens och morgondagens workshop med Christian Hugonnet just menat som ett tillfälle att lyfta kunskap och kännedomen för maskinister kring ljudet.

Idag arrangerar SFI Filmrummet med fullt fokus på ljudet, från produktion till biograf. Christian är med även där och pratar och är en av grunderna till SFI´s dag. När jag berättade i januari att Biografcentralen siktade på att arrangera workshop här i Sverige med Christian Hugonnet plockade SFI det som en inspiration och grund att också bidra till ökad kunskap kring området!
Filmrummet idag är utsålt:)

Lämna en kommentar

maj 31, 2016 · 7:53 f m

Klarabiografen söker Programansvarig och sätter filmen i ett viktigt kommunalt kulturellt sammanhang!

Klarabiografen

Foto: Anders Hviid/Kulturhuset Stadsteatern

Det är härlig måndagsläsning när jag läser platsannonsen för Programansvarig på Klarabiografen i Stockholm: ”Ambitionerna från Kulturhuset Stadsteaterns sida är tydliga: Ett allkonsthus ska präglas av konstnärlig mångfald och i det har filmen en given plats.
Jag uppskattar mycket att Filmen jämställs med övriga kulturyttringar och välkomnas in in i övriga konstarters självklara kommunala hemvist!

Stockholm stad tar i och med återtaget av Klarabiografen från SF Bio ett viktigt kliv framåt för att stärka kvalitetsfilmen. Bioutbudet i Stockholm är jämfört med merparten av övriga europeiska huvudstäder överkommersialiserat och det är en skriande brist på fria dukar för både distributörer och publik.

Att nu öka på de fria dukarna med en salong för 78 personer gör inte allt, men det är en viktig symbol att Stockholm stad nu tar ett större konkret ansvar för filmen och kvalitetsfilmen. En bra början helt enkelt…

Ett mer utmanande och roligare jobb är svårt att hitta – sök senast 17 november och hela platsannonsen hittar du här!

Lämna en kommentar

oktober 20, 2014 · 8:46 f m

”För att man får svar på många svåra frågor i en ganska rörig och otydlig bransch!”

Skärmavbild 2014-04-30 kl. 12.08.01Tänk vilken fin kritik vi fick igår av föreståndarna på nyöppnade Bio Cosmopolite Brandbergen  i Haninge och vilka positiva deltagarutvärderingar jag njuter av idag från hälften av de 39 deltagarna som genomgått 4-dagars utbildningen:)!

Det känns otroligt skönt att ha färdiglevererat hela innehållet som vi gick ut med i september 2013 när vi i måndags och tisdags hade de 2 avslutande dagarna av vår Biografföreståndarkurs med fokus Programsättning och Marknadsföring.

De senaste åren har finansieringen av 2K-projektorer varit prioriterat på svenska biografer och nu efterlyser fler och fler kompetensutveckling kring innehåll och kvalitetsfilm. Därför känns det att vår utbildning ligger helt rätt i tiden och även om (tack vare?) inriktningen är Kvalitetsfilm så har den lockat personal från hela kartan av biografaktörer: kvalitetsfilmsbiografer, mainstream-biografer, nystartade , ännu-ej-startade, privata, föreningsdrivna, kommunala, Regionala Resurscentrum och biografkedjor.

Till vår dag om Programsättning hade vi tre gästande distributörer som gav en inblick i arbetet med deras urval, köpa in rättigheter och lansera filmer till sättning på biografer. Alla distributörer var generösa i sina föredrag vilket uppskattades stort av nyfikna deltagare. Inte minst gav det också en ömsesidig möjlighet att irl skaka hand med person som man tidigare kanske bara haft mycket kontakt med genom telefon eller mail.

Marknadsföring – vad ska man välja att fokusera på under 6 timmar? Jag hade bjudit in en gammal Riksteaterkollega och numera kommunikationskonsult Loredana Jelmini som med både ett ben i näringslivet och ett i den ideella kulturbranschen kunde ge konkreta handfasta råd om biografernas profilering och varumärkesarbete. Inte minst hade jag bett Loredana dela med sig av verktyg för deltagarna att ta med sig hem till övrig biopersonal och i de fall det finns, föreningsstyrelser. Loredana boostade deltagarna med en fantastisk energikick, även om det är svåra och komplicerade frågor, och tillsammans med praktiska grupparbeten om hemsidor och sociala plattformar blev det som jag hoppats – utveckling på plats och stor chans även framåt när deltagarna kommer tillbaka till sin biovardag!

Utvärderingarna av deltagarna är mycket positiva och rolig läsning. På frågan om varför man rekommenderar andra att gå tycker några så här:
* För att få ett nytt och bättre kontaktnät, för att lära sig mer om yrket
* Otroligt givande och inspirerande – perfekt start för mig som nyanställd föreståndare
* Man får kött på benen, bra kontakter och nätverk. Bra grundkunskaper kring hela branschen.
* Nya kunskaper, utöka sitt kontaktnät, känslan av att tillhöra ett större sammanhang – inspirerande och bra redskap!
* Första delen ger grundläggande kunskaper om biografer. Andra delen fördjupar och inspirerar.
* Man lär sig mycket om allt, bygger nätverk och får ta del av ovärderliga erfarenheter från kursdeltagare och föreläsare.
* Den lever upp till sitt namn!
* För att man får svar på många svåra frågor i en ganska rörig och otydlig bransch.
* För att lära sig mer om marknadsföring, se helheten, träffa andra och få tips, ventilera.
* Mycket hjälpsamt och användbart.

Till hösten arrangerar vi en 3:e omgång och intresseanmälan utan åtagande går att fylla i redan nu på Biografcentralens hemsida!

Klicka på en bild för att starta bildspel och läsa mer om bilderna!

 

Lämna en kommentar

april 30, 2014 · 12:30 e m

Det kom ett brev från Karlstad och NySverigepremiären av Safety Last!

Annex - Lloyd, Harold (Safety Last)_06 Igår var det NySverigepremiär på klassika stumfilmen ”Safety Last!” (”Upp genom luften” på svenska) från 1923 med Harold Lloyd på Biograf Arenan i Karlstad.
Kopian som visades är digitaliserad och restaurerad och på DCP och förmedlas av Biografcentralen i samarbete med Park Circus i Storbritannien. Filmen har också nyskriven filmmusik av kompositören Carl Davis.Annex - Lloyd, Harold (Safety Last)_02Jag fick ett brev från Ulf Nordström, ordförande i 45-års firande Karlstads Filmstudio MOWIE efter visningen:
”Att se en mer än 90 år gammal film på bio med en publik som skrattar, och till och med skriker i skräckblandad förtjusning, är alltid en upplevelse. Safety Last! har förmodligen inte visats särskilt många gånger i Karlstad sedan 1920-talet, så det var roligt att få presentera den på duk, i ett samarbete mellan filmstudion MOWIE och den kommunala biografen Arenan. Den digitala kopian var av hög kvalitet, och Carl Davis musik är följsamt förstärkande och bidrar i hög grad till upplevelsen.

Annex - Lloyd, Harold (Safety Last)_05 2

MOWIE är en av drygt 100 filmkulturbärande Filmstudios landet runt och bara i Karlstad visade Filmstudion under 2013 hela 17 kvalitetsfilmer med närmare 100 besökare i snitt per film. Liksom Bio Kontrast, i regi av Folkets Hus & Parker, är Filmstudios en oerhört viktig kanal för kvalitetsfilmen, inte sällan på mindre orter där inte en kvalitetsfilmsbiograf finns för publiken.

Safety Last (Harold Lloy1094374Anledningen att Biografcentralen tog in en kopia av just Safety Last! var ett önskemål från Elektra Folkets Bio i Västerås där Kulturskolans elever 10 maj i år själva kommer spela musik till filmen – det vill man inte missa! Läs mer om det i tidigare blogginlägg: ”Kvalitetsfilmsbiografer uppfyller publikens drömmar

Lämna en kommentar

april 11, 2014 · 8:48 f m