Biografårs(kris)krönika och sagan om Mia Skäringers NMFTG på bio!

2020 – ett krisens år för biografer över hela världen. Men också ett år där svenska biografer känt stödet från regeringen och Filminstitutet genom flera krisstöd.

Varierande och tydliga besökssiffror på Bio.se under krisåret 2020

2020 är året med Corona. Det är ett år med tuffa tider för många. Ingen nämnd eller glömd. För svenska biografer har det för de flesta varit ett skitår, utifrån att det vi alla i branschen brinner för, från produktion till biograf, är att låta filmer möta publiken – tillsammans i salong.

Året började starkt, många besök på 2019 års höst- och julfilmer som toppades den 8 och 10 mars med utsålda salonger över hela Sverige med No More Fucks To Give med Mia Skäringer. Just NMFTG blev lite av Biografcentralens räddning (samt också ekonomiskt viktig för många biografer strax före Coronan) under detta krisår genom att vi klev in som distributörer och därmed gav biografer utanför Filmstaden chansen att visa showen.

Jag minns fortfarande tydligt samtalet jag fick 10 februari av en hemlighetsfull producent som bad om hjälp med distribution av content till Filmstaden på Internationella kvinnodagen. Jag förstod verkligen inte vad skulle det kunna vara – en inspelad teaterföreställning från en fri obskyr Göteborgsscen eller what? Senare under samtalet fick jag avslöjat att det gällde en inspelning av succéshowen NMFTG som ju haft över 300 000 arenabesökare live.

Jag minns att jag frågade producenten om de inte ville att fler biografer och därmed att också publiken utanför Filmstadens dryga 20-talet städer skulle ges möjlighet att se showen. Hurdå var frågan? Jo, vi har ju närmare 350 fristående biografer utanför Filmstaden som vi kan erbjuda visning…

Det var som sagt 10 februari vi fick kontakt, tre dagar senare hade vi avtal klart och kunde gå ut med ett erbjudande till svenska biografer med önskan/krav på 100% sekretess gentemot media. Det var lite pirrigt ska erkännas, utskicket gick till över 500 personer och från produktionen var det viktigt att inget skulle avslöjas till pressen före Mia Skäringers egna inlägg som skulle ske en knapp vecka senare. Men som vi utgick ifrån – biografägare är ett skrå att lita på! Inte ett knyst och pressmeddelandet gick ut och skapade en buzz utan dess like.

De kommande veckorna var ett underbart marathon, över sportlovet och in i kaklet med hundratals bokningar, trixande av DCP-leveranser, och den exklusivitet som blev med endast visningar under bestämda klockslag söndag 8 mars och tisdag 10 mars gav mängder av publik, men också viss frustration från biografägare med en salong och slutsålt…

Till slut hanterade Biografcentralen 682 visningar på smått fantastiska 245 biografer, från Hyltebruk till Filmstaden Söder. Själva produkten, den färdigklippt showen, blev klar i postproduktion 3 mars (!). Jag tvivlade aldrig på att det skulle gå att få fram i tid, men ni som vet hur det går till vet också att det ALLTID tillstöter problem. Vi fick fantastiskt bra hjälp av Unique och Folkets Bio Filmlager som ställde upp dag och natt med att skicka filmen digitalt och på hårddisk till de vars lina inte skulle hålla eller mottagningsenhet låg nere. Den sista filmen kom fram flera timmar före första visningen 10 mars – gött om tid ;). Endast en visning ställdes in pga lokala tekniska problem – utifrån förutsättningarna är det inget mer än ett mirakel och visar återigen att skrået biografägare är ett sjusärdeles tålmodigt och professionellt folk!

Utfallet då? Jo, även publiksiffrorna var fantastiska. Med över 58 000 besök på endast två visningsdagar är NMFTG nog för alltid inskriven i biograftopplistorna. Filmstaden stod för 48% av besöken, fristående biografer inklusive Svenska Bio för över 30 000 besök – Sverige och branschen behöver och är beroende av ALLA biografer när det kommer till publiksuccér som denna och andra filmer – det är något som återigen bevisades!

Så – hur har det sen gått då? Dagen efter NMFTG, 11 mars, förklarade WHO att vi har en pandemi, Corona. Där tog branschen stopp. Filmpremiärer flyttades fram, biografer stängde etc. Branschen kom igång igen hyggligt i september och tack vare några svenska familjefilmer som Nelly Rapp med flera såg det plötsligt lite ljusare ut. Sedan kom 8-personers begränsningen och därmed var det black out igen. Detta trots att biografer skulle hanterat bokningar och social distansering utmärkt!

Kulturdepartementet och Filminstitutet har gett flera avgörande stora stöd till branschen och inte minst till biograferna (plus såklart Tillväxtverket). Jag har ännu inte hört om någon biograf som behövt stänga för gott. Så klart finns det enorma utmaningar för många, men ekonomiskt kan branschen skatta sig lycklig över de stöd som vi i Sverige gett och ger till biograferna. Om vi kikar utanför Sveriges gränser ser det betydligt tuffare ut för våra biografkollegor. För dig som är intresserad publicerade Europa Cinemas nyligen en ”Network review” kring detta som går att läsa här!

Sveriges förhållningssätt att inte införa en total nedstängning har ju för biografer inneburit att några haft öppet hela 2020, trots futtiga besökssiffror och hårda restriktioner. Detta är något som nu slår lite galet där just Europa Cinemas genom EU kommer fördela 150 miljoner kronor till biografer som tvingats stänga genom nationella eller lokala restriktioner. För svenska EC-medlemmar kommer det inte vara möjligt att söka detta krisstöd, här finns inga officiella dokument att visa upp.

En annan aktuell utmaning för betydligt fler biografer än de 40-tal som är medlemmar i Europa Cinemas, är den otydlighet från Filminstitutet kring att en biograf som går med vinst i år kan bli återbetalningsskyldig. Själva regeln i sig är nog ingen som tycker är knepig, men utmaningen är i detta svårplanerade år att med krisstöden kunna hantera sitt årsbokslut. Krisstödet för sista kvartalet 2020 beslutas slutet januari 2021. För en biograf är det omöjligt nu att veta vad summan hamnar på, och det ska då in i bokslutet för 2020 ändå. Här måste Filminstitutet med Kulturdepartementets goda vilja landa i att en ser på en längre horisont än endast 2020, kanske för 2020-2021 tillsammans. Det finns ingen biograf som lägger pengar på lager 2020 – men kanske har de lyckats så väl med att skjuta kostnader framåt etc – det ska inte bestraffas.

Något mer jag tar med mig från 2020? Jo, i början på året hade Bio.se för första gången en nationell kampanj kring filmen Catwalk tillsammans med SF Studios och ICA. För första gången fick Sveriges fristående biografer synas och ges möjlighet att nå miljontals kunder via utskick och erbjudande. Fler sådan ser vi framemot!

Ett annat minne är när vi häromveckan under ett webbinarie kunde överraska Hannes Gerhard på Scala Biografen i Båstad och utnämna honom till Årets Biografinnovatör – en nyhet som sedan smattrade runt i tidningar och radio över hela Sverige. Branschen behöver innovatörer och branschen behöver positiv känsla och aura kring sig – för krisen vänder och jag är är helt övertygad om att med den line up som distributörerna sitter på inför 2021 kommer det att slås publikrekord! Oavsett om det blir februari, april eller juni tills vi alla kan gosa ner oss i biofåtöljen och få uppleva #filmpåriktigt igen!

Gott slut och Gott nytt bioår! Vi klarade året. Det räcker så. Väl kämpat alla biografhjältar på små och stora biografer – tillsammans är starkare, oavsett social distansering eller inte :)!

Lämna en kommentar

Under Allmänt biografer, Biografcentralen, Europa Cinemas, FILMDIST, Internationellt, Kulturdepartementet, Svenska Filminstitutet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.