Utan landsortsbiografen når inte ”Jag kommer hem igen till jul” och andra svenska filmer miljonpubliken!

Igår kväll fylldes Håfreströms Bio och Centrumsalongen i Mellerud till sista plats av förväntansfull publik till galapremiär av Jag kommer hem igen till Jul. På plats var regissör Ella Lemhagen, Johannes Kunkhe och Peter Jöback tillsammans med många statister – filmen spelades in i Dalslandstrakterna!

Jag blir så himla glad av att se bilderna rulla förbi på Facebook – och jag blir så rörd över hur dessa landsortsbiografer kämpar sig igenom vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år och hur de ofta helt ideellt, arrangerar filmvisningar för ortens barn, unga, vuxna, seniorer och familjer. Ofta utan någon större uppmärksamhet från branschen – de är ju i ett visst mått mycket små med några tusen besökare per år vilket naturligt i denna miljardindustri sällan räknas som viktiga.

Men Håfreström, Centrumsalongen och andra landsortsbiografer består – och får kärlek från sin publik, och i bästa fall även från distributörerna när en film rullar in många besökare.

Håfreströms biograf ligger i Åsensbruk, en del av Melleruds kommun. I Åsensbruk bor 700 personer (!). Håfreströms Bruk lades ner 2009 efter 101 års produktion – ni kan tänka er utmaningarna denna lilla ort haft/har. Men en biograf som visar aktuella filmer har de!

I Melleruds kommun med 9 400 invånare finns det då ytterligare en biograf – Centrumsalongen. Centrumsalongen drivs av lokala fotbollsklubben Melleruds IF och tillsammans med Håfreström såldes närmare 6 800 biljetter i kommunen (2016) vilket ger ett snitt på 0,7 biobesök per invånare och år.

Under förra årets filmfestival i Göteborg kom jag att prata med en av Sveriges stjärnproducenter kring vikten av landsortsbiografer och hur viktig alla de dryga 300 oberoende biografers inverkan är rent finansiellt på branschen. Jag tyckte det var så positivt att höra hen prata om hur varje liten biograf räknas, och inte bara de större kedjorna när det kommer till att nå över 300 000 besökare för en film. På senare år har detta gällt t ex All Inclusive, Borg, Solsidan och En man som heter Ove. Hen berättade hur det intäktsmässigt blir särskilt tydligt efter några veckor från premiären när de mindre biografernas andel av inspelade intäkter kan uppgå till en bra bit över 50 %. Notera att när det kommer till marknadsandel generellt över året så står Filmstaden och Svenska Bio för över 80 % (!). Dvs för en svensk bred publikfilm är antalet biljetter på mindre biografer av oerhörd vikt – utan dessa inga publiksuccéer.

Det är lätt att glädjas tillsammans med Håfreström och Centrumsalongen med gårdagens stjärnglans och galapremiär – det är biograferna och dess eldsjälar så oerhört mycket värda. Jag unnar dem verkligen uppmärksamheten och jag ser att landsortsbiograferna behövs, både för publiken och för branschen – vi får aldrig glömma det!

PS. bilderna är från respektive biografs Facebooksidor. In och gilla – länkar högst upp!

Lämna en kommentar

Under Allmänt biografer, Funderingar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.