100-årig analog biotradition blir digital. Step by step – in Båstad.

I mitten av maj fick jag ett samtal från Båstad. Den anrika biografen Scala skulle nyöppna med sin nya ägare Hannes Gerard efter att Ulf Berggren i mars lämnat verksamheten efter att ha drivit den sedan 2005. Nyöppningen skulle ske redan till midsommar och det vi pratade om var kassasystem.
Vi pratade om fördelarna ett kassasystem har som förköp online, om att skippa bokningar helt och enbart erbjuda köp, och vi kom även in på att prata om huruvida stolarna i biografen var numrerade och att publiken vid förköp gärna väljer sina platser. Hannes var ganska tydlig redan då med att klart det ska vara numrerade platser, men en sak i taget…!

”Båstadspubliken har i över 100 år köpt biljetten kontant i kassan. Nu börjar vi sälja biljetter online vilket är en stor förändring i sig. Att även börja direkt med numrerade platser känns som för stor förändring. Vi får vänta lite med numrering av stolarna…”

Respekt och heder för det. Förändring kan väcka känslor och inte minst handlar det om att vara mån om sina, ofta äldre, återkommande besökare.

Scala Biografen nyöppnade med fullsatta visningar på midsommar, onlineköpen kom igång i augusti och hör här: Andelen biljetter som säljs online är redan över 49%!

NU är tiden också inne för nästa steg. Jag blev så glad när jag häromdagen såg hur Hannes med kollegor lagt upp och presenterat ”förändringen”:
Fira med oss Nu kan du själv välja din plats i samband med att du köper/bokar biljetter!
Sicket bra och kul grepp!
Läs om deras festinfo på hemsidan här eller via ett Facebookevent här!

Att publiken i Båstad längtat efter sin biograf är tydligt. Sedan midsommar har redan 4 100 besökare sett film på Scala Biografen och det är en beläggningsgrad på 44% (salongen har 80 platser) – mycket bra siffror!

Heja Scala Biografen!

Lämna en kommentar

Under Allmänt biografer, Marknadsföring, Veezi

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.