”Digitala strategier för fler biobesökare” – föreläsning under Malmö Filmdagar

Malmö Filmdagar är ett årligt återkommande branschevent som i år fått en ny kostym genom en extra dag där biografer och distributörer får ta del av föreläsningar och seminarier. Under rubriken Digitala strategier för fler biobesökare pratade jag tillsammans med Torkel Stål från Filminstitutet och Olle Agebro från Fyrisbiografen. Här kommer mina 10 minuter i skrift:

Digitala strategier för fler biobesökare

Föreläsning för biografer & distributörer – Malmö Filmdagar 27 augusti 2019 

Strategi för fler biobesökare heter ju denna punkten och jag tänkte börja med några reflektioner kring det här med mål, strategi och utvecklingsarbete. 

Före du lägger en strategi behöver du sätta upp mål, vilket i det här fallet kring antal besökare kan passa med ett kvantitativt mål. Vad har din biograf för mål när det kommer till publiksiffror? Berätta för din granne kort, Hur många besökare hade ni 2018? Hur många besökare är målet att få in 2020? 

OM det nu är så att din biograf inte har ett klart uppsatt och tydligt mål – Ta fram det! 
Det finns flera olika verktyg för målarbete – t ex finns det SMARTA mål där Smarta står för Specifika, Mätbara, Attraktiva, Realistiska, Tidsbestämda och på det lägg in de Aktiviteter ni behöver för att nå målet. 

Att sätta mål kan verka enkelt  – men själva manifestationen och själva siktet mot målet är viktigt och kraftfullt! För om du inte har ett mål, hur vet du vad du ska göra och vad du ska arbeta för?

Väl klara med din biografs mål – Hur ska du uppnå dem? Här är det läge för en strategi – alltså som en färdplan framåt. 

Som ni kommer höra av Olle Agebro från Fyrisbiografen strax så ökade deras biograf sin publik med 50% på ett år – ett enda år! Hur? Jo, genom att sätta upp ett mål (målet var dock från början inte ett kvantitativt mål utan att skapa Uppsalas bästa biografupplevelse). Och att Fyris strategiskt ändra sitt arbete med digital kommunikation. Likaså kan vi läsa om exempel ute i Europa, både på mindre biografer, kvalitetsfilmsbiografer och större kommersiella biografer (länk till rapporter finns här). 

Jag tycker att om er biograf idag har under 1,0 besök per invånare och år på er ort – sätt ett mål om att dubblera antalet besökare. Ligger ni över 1,0 besök per invånare och år – sätt ett mål om att öka med 25 eller 30 % fram till 2021! 

Det går ju även att sätta ett mål om att öka besöken på en särskild sorts filmer. En mindre biograf lyckas ofta bra med Lejonkungen, Star Wars och andra storfilmer, medan filmer med lägre pr-budget och inte samma stora namn endast lockar 5-10 personer på en mindre ort.

Våga tänka stort! Manifestera att det är möjligt och sätt fart!

Varför säger jag sätt fart – Jo, för de verktyg Fyrisbiografen använder och biografer ute i Europa använder för att öka antalet besök kan ni också använda er av! Och om ni VILL öka besöken – varför vänta? 

Det som ytterligare talar för er fördel och möjlighet att lyckas är att er publik ÄLSKAR film. Svensken generellt ÄLSKAR att se film – över 80 filmer per år ser en svensk i snitt. Det ni kommer hjälpa er publik med är att genom smartare digital marknadsföring öka snittet som svensken går på bio från dagens 1,7 till 2,5 – då landar vi på siffror som gäller för våra grannländer Norge och Danmark.

Digital marknadsföring handlar om att hjälpa er filmälskande publik att upptäcka fler filmer de vill se. 
Det handlar om att hjälpa er filmälskande publik att välja i ett väldigt stort utbud av film/nöjen och då inte bara på bio. 
Det handlar om att hjälpa er filmälskande publik att lika enkelt som att hitta och se en film på Netflix, komma till er bio och se den film de inte visste visades men som de vill se!

Digital marknadsföring för biografer har vi valt att kalla en helt ny online utbildning som startar om exakt en månad. Den täcker in det som ni behöver arbeta med; 
DIGITAL STRATEGI
SÖKMOTOROPTIMERING (SEO) & SAJTSTRATEGI
INNEHÅLLSMARKNADSFÖRING/ CONTENT MARKETING
MARKNADSFÖRING I SOCIALA MEDIER

Utbildningen är specifikt framtagen för er som arbetar på biograf och leds av min kollega Irini Siga. (Klicka här för länk till anmälan och mer information)

Att stå här och prata om digitala strategier 2019 utan att nämna data är inte trovärdigt – så DATA, vad menar jag med det och hur berör det din biograf?

Data när det kommer till att jobba med er publik handlar idag intelängre om att samla in ALL data om kunden. Namn, adress, kön och ålder är idag rätt ointressant. Istället vill ni veta:
E-postadress, kanske mobilnummer.
Vilka filmer han eller hon har sett. 
Det är DATA idag. 

För att jobba med data idag är ingen vetenskap, men det kräver verktyg och kunskap. 

Data som ni har idag och som endast blir liggande i ett kassasystem är ett slöseri – idag och i framtiden kan det vara er viktigaste tillgång när det kommer till marknadsföring och att öka er publik. 

Data handlar om att 3 saker:
Samla in
Bearbeta/analysera
Använda

Ni behöver ett modernt kassasystem som möjliggör att på ett enkelt sätt arbeta med kundklubb. Utan kundklubb, ingen data. 
Ni behöver kunskap för att bearbeta, analysera och använda datan. Utan kunskap ingen nytta av datan.

Det roliga med detta är att dessa verktyg finns idag och utmaningen för er är att börja någonstans. För utan att börja pröva er fram med en kundklubb och därigenom knyta era nuvarande trogna besökare närmare er, samt att locka in ny publik och ta hand om dem, då händer inte så mycket. 

Nästa onsdag 4 september bjuder Biografcentralen in till ett kostnadsfritt webbinarium där ni ges en grund kring hur en kan arbeta med kundklubb (klicka här för anmälan och mer information). Utgångspunkten är av naturliga skäl hur kundklubb fungerar i kassasystemet Veezi, men det är öppet också för dig som har ett annat kassasystem. 

Jag tror att ju fler biografer som börjar jobba med detta – ju bättre kommer publiken att hitta till din och andras biografer!  

Jens Lanestrand
Biografcentralen/Bio.se

Lämna en kommentar

Under Allmänt biografer, Funderingar, Marknadsföring, utbildningar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.