Vad kan biografer lära av flyg- och hotellbranschen där prisdifferentiering gett hög framgång? Kostnadsfritt webbinarie tisdag 16 juli!

Biografer jobbar i rätt liten utsträckning med olika priser, och när det sker då främst utifrån publikgrupper (senior, student) och ibland även utifrån vilken dag och tid som filmen visas, exempel är Filmstadens rabattkort ”Halva priset på fyra biobesök” som gäller måndag-torsdagar.

En biograf som, sedan de öppnade förra sommaren, dock jobbat med olika priser i salongen är Bio Capitol i Stockholm. Bio Capitol erbjuder biljettyperna Bra, Bättre och Bäst, läs mer om deras differentierade priser här!

Men skulle svenska biografer kunna arbeta ännu mer, och bättre, med en mer strategisk och kontinuerlig prisdifferentiering?

Frågan diskuterades ytligt när vi jobbade fram bio.se under några av de workshops vi hade med biografer och distributörer – men tänket känns inte riktigt färdigutvecklat för den svenska marknaden.

Jag vet att andra kulturinstitutioner som Malmö Opera jobbat mycket framgångsrikt med att sänka priset under vardagskvällar, och höja priserna på helger. Dåvarande marknadschefen på Malmö Opera, Thomas Wickell, gav under vår Framtidskonferens för kvalitetsfilmsbiografer 2014 en föreläsning kring detta, och hur Malmö Opera arbetat med CRM (Customer Relationship Management). Många biografer imponerades och inspirerades av detta.

För den som är nyfiken finns iallafall möjlighet att kommande tisdag 16 juli få ta del av, kostnadsfritt, hur långt andra biografer i världen kommit kring detta. Liksom vad biografer kan lära av andra branscher som flyg och hotell.

Webbinariet arrangeras av företaget Smart Pricer och branschtidskriften Celluloid Junkie med Patrick von Sychowski. Länk till mer info och anmälan hittar du här! 

När jag letade runt på nätet kring ämnet dök jag på en svensk avhandling kring frågan från Lunds Universitet (2011).


2 kommentarer

Under Allmänt biografer, Funderingar, Internationellt, utbildningar

2 svar till “Vad kan biografer lära av flyg- och hotellbranschen där prisdifferentiering gett hög framgång? Kostnadsfritt webbinarie tisdag 16 juli!

  1. Nicole Wallenrodhe

    Hej, Vet du om detta webinar möjligtvis går att se nu i efterhand?

    Hälsning Nicole

    Skaffa Outlook för Android

    ________________________________

    • Enligt vad de sa under webinariet så skulle de dela detta i efterhand, jag håller utkik efter länken och kommer lägga upp det här om så blir.

      Det var en del tekniska strul dock så kanske de känner att de inte önskar dela😉.

      Jens

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.