Varför väljer folk att gå på bio? Filminstitutet presenterar ny analys!

@Filminstitutet Statistik och analys

Några gånger per år skickas nyhetsbrevet Analys och statistik ut från Svenska Filminstitutet och där finns ofta intressant läsning. I dagens nyhetsbrev presenterades bl a en publikundersökning som ger svar på frågorna varför publiken går på bio och vilka som är dess främsta konkurrenter om tid och pengar.

Filminstitutets egna sammanfattning av analysen är:

  • Enligt denna analys är stor filmduk det som framförallt lockar publiken till biografen. Att biografen visar nya filmer, att det är ett bra sätt att umgås med familj och vänner samt att det är bra ljud på bion är också viktiga aspekter.
  • Konkurrensen mot biografen kan delas upp i två huvudgrupper: dels andra sociala aktiviteter och dels andra sätt att se på film/rörlig bild. Vad gäller sociala aktiviteter kan biografen möta konkurrensen till exempel genom att satsa på restaurang, bar och kafé. Vad gäller andra sätt att se på film/rörlig bild kan konkurrensen mötas genom satsningar på stora filmdukar, nya filmer och bra ljud.
  • Kvinnor och män har till viss del olika motiv till att gå på bio och upplever delvis att det är olika upplevelser som bion konkurrerar med. De sociala aspekterna är generellt viktigare för kvinnor medan de tekniska aspekterna av filmupplevelsen är viktigare för män.
  • Det finns också skillnader mellan olika åldersgrupper. Andra sätt att se på film/rörlig bild utgör en större konkurrens vad gäller unga, medan konkurrensen för äldre i högre grad handlar om andra kulturupplevelser. För unga upplevs biografen redan idag som ett bra sätt att umgås med andra, medan äldre i högre grad upplever att umgänge är något som konkurrerar med bioupplevelsen.

Du läser hela analysen här på Filminstitutets hemsida!

Prenumerera gör du enkelt längst ner på sidan ovan – Do it!

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt biografer, Svenska Filminstitutet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.