Presentation av bio.se för 450 europeiska biografägare #ECBucharest2017

Photo credits: Ionut Dobre/Europa Cinemas

Vartannat år bjuder Europa Cinemas in biografägare till 3 dagar konferens med inspiration och nätverk – i år i Bukarest, Rumänien med över 450 deltagare. Jag fick äran och utmaningen att med 7 bilder och på 7 minuter presentera bio.se på konferensens tredje dagen. Här är mina bilder med något kortat innehåll:

Biografcentralen är en icke-vinstdriven nationell visningsorganisation som bildades 2011 och vi bygger idag en ny biosajt för publiken i Sverige. Från början var vårt scope en nischad biosajt för kvalitetsfilmsbiografer, men 2014 utökade vi det till att omfatta samtliga oberoende biografer i Sverige. Tillsammans med filmfestivaler och filmstudios vill vi erbjuda publiken över 550 fantastiska lokaler och platser att se film på.

En inte helt ovanlig situation runt om i Europa är att det finns en stor koncentration av marknaden till få aktörer. I Sverige har SF Bio och Svenska Bio över 80 % i hela riket och närmare 95 % av marknaden i storstäderna. Än mer problematiskt är att deras hemsida för många svenskar = att gå på bio, dvs publiken upptäcker varken 340 biografer eller dess filmer idag i tillräckligt stor utsträckning. Som många andra lyft här under konferensen så blir det tydligt när en blockbuster har premiär att mindre kommersiella filmer inte ges plats eller utrymme på biografer och dukar, så även i Sverige.

Den oberoende biografens utmaningar är stora idag och genom projektet hoppas vi att kunna hjälpa många biografer genom att erbjuda både ny kompetens och nya tjänster. Allt utifrån den lokala biografens behov och med sikte på att öka antalet besök samt göra det enklare att driva en framgångsrik verksamhet.

Våren 2016 intervjuade vi förutom distributörer och biografer även publik i storstäder, mellanstora städer och på landsbygden. Idag behöver publiken för att hitta utbudet gå in på varje biografs hemsida och väl där krävs det alltför ofta att biljettköparen ska registrera sig med namn och e-postadress eller t o m skriva sin postadress – Varför? Tydligt är också att många biografer har en väldigt stor mängd information som publiken måste ta sig igenom före ett biljettköp – som publik vill jag ju bara köpa min biljett…

Hela bio.se bygger på RELEVANS där det är publikens behov som ligger till grund för hur vi utvecklat och designat hemsidan. Som publik får du på bio.se upp de filmer som går i din närhet genom att antingen fylla i ort/adress eller låta din mobil berätta var du befinner dig. Du presenteras aktuella filmer inom olika distansblock och kan på 20-30 sekunder ha klar dina biljetter i mobilen utan att fylla i några uppgifter på en biograf som använder kassasystemet Veezi. Då det finns ett stort behov av ett modernt kassasystem med ett intuitivt köpflöde valde Biografcentralen att ta in Veezi till Sverige. Hemsidan erbjuder dock integrering med övriga kassasystem på svenska marknaden också så att ingen biograf ska tvingas byta om de idag har något annat.

Lansering är om knappt tre veckor och det är både spännande och intensivt inför Lucia. Vår biosajt kommer att skaka om biografbranschen på ett positivt sätt, inte minst blir det möjligt för mindre filmer och mindre distributörer att nu få sina filmer exponerade på nätet för publiken, även om filmen inte har sättning hos den stora biografkedjan. Målsättningen från Biografcentralen och som är något vi delar med många biografägare är att på längre sikt öka besöken på europeiska och mindre kommersiella filmer. Projektet har en budget om cirka 700 000 euro genom stöd från flera olika parter. Vi har inga egna ekonomiska intressen utan pengar som kommer in från försäljning och bokning av biljetter på bio.se från biograferna går till drift, utveckling och marknadsföring.

Mina tips på vägen är att granska din egen hemsida utifrån publikens perspektiv, inte ditt eget. Hur enkelt är det att köpa biljett från sin mobil och är det anpassat efter de höga krav som publiken år 2017 ställer på e-handel? Gör projekt i samarbete med andra! Ta kontakt med mig och Biografcentralen om ni är intresserade av att lära er eller anpassa vår hemsida till ert land! Tack!

 

Photo credits: Ionut Dobre/Europa Cinemas

Konklusionen från sista passet på konferensen från Jon Barrenechea, Marknadschef på Picturehouse Cinemas Storbritannien, som även lyfte vårt arbete i Sverige i sitt slutanförande var: “We all need to muscle up on our data and use of technology, in a big way, if we’re going to survive.” The key lesson was that it’s all about, “Collaboration, collaboration, collaboration.

Utifrån Jons sammanfattning och hela konferensen känns bio.se helt enkelt 200% klockrent i denna tid att erbjuda både svenska biografer och publiken!

Photo credits: Ionut Dobre/Europa Cinemas

Presentationen genomfördes utan kostym men med bio.se t-shirt!

Du kan läsa mycket mer från konferensen på Europa Cinemas blogg här!

Lämna en kommentar

Under Allmänt biografer, Biografcentralen, Europa Cinemas, Funderingar, Internationellt, Ny biosajt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.