Vem tar rodret för utveckling och samordning av svensk och europeisk barnfilm i Sverige?


Cinekid Filmfestival. Jag deltar tillsammans med 20 andra finansiärer, distributörer, biografer och övrig barnfilmbransch i ett expertmöte med rubriken ”Trender och strategier in i framtiden för att nå en ung publik”. Vi har alla fått skicka in 3 påståenden/statements* inför mötet som ligger till grund för samtalen.

Vi är verksamma i 10 olika länder och vi delar samma problem, eller delar samma fakta som en äldre man väljer att kalla det.

Jag väljer att kalla det utmaningar och vid våra diskussioner kring borden lyser det igenom flera viktiga frågor. En nederländsk arthouse föreståndare efterfrågar fler filmer: ”Om barn och unga inte ges möjlighet att se nederländska och europeiska filmer som barn kommer de inte att vilja se dessa som vuxen heller”. En distributör säger: ”Det finns modiga distributörer som väljer utanför mainstream, men oftast bara en gång – ekonomin går inte ihop”. En tredje vänder sig med frustration i rösten till nederländska filminstitutet och efterlyser bättre koordinering. Flera andra hänvisar till att de sågs 2009 under Cinekid och hade samma frågeställningar då och att för lite har gjorts.


Två timmar senare landar vi i att behovet kring samtal som dessa på en europeisk nivå är av stor vikt, men att vi också behöver gå tillbaka och lyfta samtal och konkreta visioner först nationellt för att komma vidare.

Jag ser tillbaka på Sverige och hur barnfilmen ser ut och tas om hand där. Finns det liknande utmaningar i Sverige?
Svaret är tveklöst Ja!

Jag minns när jag i vintras pratade med en privat större biografägare som inte fått information kring Rum 213 och dess fantastiska publiksiffror, dvs helt missat att sätta upp den på sin biograf. Jag tänker på att Svenska Filminstitutet inte på alltför många år (senast 2012?) samlat in nationell skolbiostatistik från kommunerna. Jag tänker på att det för svenska modiga distributörer fortfarande är en utmaning att köpa in och lansera europeiska (och svenska för delen också) barnfilmer som utmanar och berikar svenska bioutbudet. Jag tänker på Siv sover vilse som endast nådde upp till 17 000 besökare på biografer förra året. En europeisk film med liknande publiksiffror var Havets Sång. Båda dessa filmerna förtjänade minst 100 000 besökare (publiken förtjänade det också)!

Kontentan vid lunchmötet med europeiska kollegor var att det saknas någon som tar rodret, någon som med kraft sätter upp en kurs där visioner formuleras och där rätt segel och motorkraft, läs finansiering, tas fram. Det finns ett återkommande behov av samordning kring produktion, distribution och visning samt också innovation kring marknadsföring och former av samarbeten.

I Sverige har vi många goda krafter, och för den skull även flera ljuspunkter. Men behovet kring vision och innovation är stort även här för framtiden. Frågan är vem som vill ställa sig vid rodret, bjuda in och samla branschen. Svenska Filminstitutet? Kulturdepartementet? Biografcentralen? Någon annan?

* Här är mina tre påståenden/statements inför mötet:

Need for national calls
I want to stress the importance of national, and maybe European, calls for children/youth film and school cinema. In Sweden we have had a couple of really successful national projects either initiated by the Film Institute, Cultural department or School education department. These projects have been a combination of screening a certain film, like Lilya 4-ever and The Ketchup Effect (Hip Hip Hora), conferences for teachers about the theme, pedagogical angles and how to discuss and contribute for a good experience for the young viewers.

These kind of projects puts the spotlight on children/youth films, school cinema, cinema as cultural room and highlight the importance of media and film literacy.

Europa Cinemas
As a member of Europa Cinemas and as a follower of their activities I would like to have more attention on children films. For example, they award feature films at different festivals in their scheme Europa Cinema Label. They have a young audience focus but could together with Media enhance children films much more.

Renewed Industry
There is an enormous challenge to reach out to the cinemas and the family audience for children films that is not adapted from well-known books, especially for live action features. There are new tools needed for marketing like working with influencers, bloggers etc. New knowledge and experience is needed for the distribution channel. Is there a need for innovation labs with focus on distribution of children films, for new creative marketing etc?

2 kommentarer

Filed under Allmänt biografer, Barnfilm, Biografcentralen, Europa Cinemas, Funderingar, Internationellt, Kulturdepartementet, Svenska Filminstitutet

2 responses to “Vem tar rodret för utveckling och samordning av svensk och europeisk barnfilm i Sverige?

  1. Mikaela Kindblom

    Jättebra inlägg Jens! Skolbiostatistiken skulle man kunna slå ett extra slag för på SFI. de filmer du nämner – Siv sover vilse o Havets sång – var stora framgångar just som skolbio. Låter som om du hämtar hem massor av användbara idéer, information och argument. Själv tycker jag Filmcentrum riks och Film Stockholm är både pigga, lyhörda och nyfikna på utmaningarna du beskriver på barn- och ungdomssidan av filmduken. Och själv kämpar jag på – jag vill ju visa svenska filmklassiker för skolbarn. Snacka om utmaning! Vänligen Mikaela Kindblom Skickat från min iPhone

    • Tack Mikaela! Yes, jag blev inspirerad och även om det finns mycket bra i Sverige kan bra bli bättre, och som alltid när det kommer till skolbio och barnfilm behövs nya frågor och nya strålkastare landa för branschen, lätt att det får stryka på foten annars…

      Skolbio är viktig ur många synvinklar, självklart vill vi främst att filmerna ska upplevas på biograf och inte bara i klassrummet. Att följa statistiken är nödvändigt för att se trender och inte minst efterlyser jag gärna fler nationella satsningar – de är viktiga!

      Filmcentrum och Film Stockholm, yes! Likaså Filmregionerna driver frågor kring barnfilm. BUFF Filmfestival lanserar nu i höst sin nya och egna barnfilmsdistribution för öppna visningar, ny barnfilmskonsulent på SFI med mera…

      Filmklassiker på skolbio – heja på Mikaela!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s