Laxå Bio, Bygdegårdarna och skörd efter 3 års arbete

Känner mig berörd. Tre års arbete med projekt Ny biosajt börjar nu verkligen ge frukt, och det i passande äppeltider.

Min egen drivkraft för att jobba med både kassasystem och med bio.se handlar om en stor respekt och kärlek till biograferna. Till dess eldsjälar och för att Sverige, enligt mitt tycke, mår så mycket bättre med ett varierat utbud av både biografer och filmer.

I onsdags blev jag verkligen påmind av kraften i det vi arbetar med, påmind om vad projektet kan betyda för en biograf. I vår Veezi-Facebookgrupp la Laxå Bio ut en status – de är live med förköp!
För en månad sedan hade de, liksom cirka 180 andra biografer runt om i Sverige, manuella biljettblock och sålde biljetter liksom en gjorde för 100 år sedan. Med vårt projekt slipper nu varje liten biograf själva utveckla, lära sig, göra upphandling och investera i köpflöde etc – nu kan de haka på och vi har gjort det så enkelt och smidigt som det bara ska gå! Och det funkar!

Som de skriver, det är jättestort för en liten biograf som deras – och det är jättestort även för mig, det berör mig.

Laxå är en av Sveriges mindre kommuner med 5 700 invånare och bion återinvigdes på juldagen 2014 (Laxås bio nyinvigdes med Sverigepremiärer) och hade förra året drygt 3 800 besök. Det ger ett snitt om 0,7 (år 2015 0,8) vilket står sig bra om en jämför med många föreningsdrivna biografer. Liksom jag skrev tidigare i veckan finns även här en stor potential att genom moderna verktyg, tillgänglighet och marknadsföring förmå publiken att se film oftare, nu när trösklarna sänks! Till en början lägger bion främst upp länkar till förköp via Facebook i väntan på bio.se.

På mindre orter betyder biografen liv och rörelse på tider då centrumet annars är stängt och mörkt. En biograf bidrar därmed inte bara till fantastiska filmupplevelse för sin publik utan är lika viktig för ett levande centrum, för en levande landsbygd – Heja alla eldsjälar på Laxå Bio!

 

I går hade jag glädjen att träffa ett gäng bygdegårdsbiografer på en träff arrangerad av Bygdegårdarnas Riksförbund här i Stockholm. Några av deras 16 biografer är också Sveriges minsta, men vilken kraft och energi det fanns hos dessa! Det blev även här så enormt roligt och berörde mig så gott att få dela projektet och delta i framåtsyftande samtal med tydligt lösningar när vi kikar på framtidens (=kanske nutidens) krav från publik kring förköp i mobil mm och vad det kan innebära. Heja bygdegårdarna!

Nu närmar vi oss lansering av bio.se i mitten av december och det blir till att nypa mig i armen nu allt oftare när design och sidan växer fram. Snart så, snart så… Tre års arbete börjar ge frukt. Det har tagit längre tid än vad jag räknade med, men frukt ska ju inte plockas förrän den är mogen…

Lämna en kommentar

Filed under Biografcentralen, Funderingar, Ny biosajt, Veezi

Kommentera

