Kan Filminstitutets lanseringsstöd bli mer intuitivt och flexibelt? Kanske införa ett ”Måndag-efter-premiär-stöd”!

Jag kan inte riktigt släppa debatten kring Jordgubbslandet och hur branschen arbetar med nya indefilmer. Nu får exemplet Jordgubbslandet en mycket bredare sättning till kommande helgen, inte minst i Stockholm och på SF Bios biografer över landet – mycket gott så!

Diskussionerna på Facebook har handlat en hel del om att visningslandskapet förändrats och kring branschens eventuella tröghet när det kommer till att upptäcka filmpärlor och ge dem en chans på bio för att nå ut brett och stort. Och vilken roll spelar Filminstitutets lanseringsstöd för svensk film och behövs det uppdateras?

Som jag bloggade om tidigare i veckan fick distributören för filmen endast 80 000 kronor i Lanseringsstöd som i jämförelse är ett mycket lågt stöd. Det jag nu funderar på är om det hade varit önskvärt att Filminstitutet kunde vara än mer flexibla och intuitiva i sin stödgivning/roll. Skulle de egentligen inte nu genast i början på denna vecka stämt möte med distributören och kikat på hur lanseringen framåt kan behöva uppgraderas?

Jordgubbslandet har potential att bli sommarens biosnackis (kanske redan är, svårt att säga om den är det för den breda publiken eller mest inom branschen och bland mina FB-vänner:) och nå en potentiellt större publik än vad som först estimerats av distributören och av Filminstitutet.

Att nu Jordgubbslandet till helgen ges en bred sättning på Sveriges största biokedja och på många andra biografer innebär såklart ett stort behov kring att genom ny annonsering synas än mer, det blir ju lite som en ”andra premiärhelg”. Här skulle ett ”Måndag-efter-premiär-lanseringsstöd” fylla ett nytt och kanske avgörande behov för en film som denna!

Precis som det i lanseringsstödet idag går att söka för ett utvecklingsstöd om max 100 000 kronor där distributören ges möjlighet att målgruppsanalysera och testa sin marknadsföring kunde distributörer ges möjlighet att söka stöd för en del 3.
Det skulle vara när det faktiskt blir mindre hypoteser, mer fakta och tydligt om en film blir så bra som en hoppades på (läs, landar väl hos kritiker), fått en bred(are) biografsättning samt har skrivande behov av ökade insatser kring marknadsföring.

För som i exemplet Jordgubbslandet har det såklart inneburit, eller åtminstone bör innebära, rejält ökade kostnader mot estimat och mot den lanseringsbudget som sattes minst tre månader före premiären.

Med tanke på Filminstitutets nya friare roll utan filmavtalet bör detta vara fullt genomförbart. Under 2016 utbetalades 13,4 miljoner till 49 svenska filmer. Avsätt lika mycket som betalades ut till utvecklingsstöd samma år, 600 000 kronor, för att testa modellen.

Så mitt förslag till Filminstitutet – lansera ett ”Måndag-efter-premiär-lanseringsstöd”!

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt biografer, Funderingar, Svenska Filminstitutet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s