Klassikertips från Borås, Göteborg och Reykjavik!

Häromveckan fick vi briljanta tips och inspiration från tre biografer när det kommer till att lyckas med klassikervisningar. Klassikerutbudet är större än någonsin från Filminstitutets Filmarkiv, NonStop Timeless, Biografcentralen med flera, men hur lyckas en att få publiken att komma till biografen?

Trailern ovan är gjord av Mats T Olsson på Röda Kvarn i Borås som under 2016 startat upp konceptet #tbt, dvs Throwback Thursday, som jag skrivit om tidigare här: Taxi Driver och klassikerkonceptet #TBT – Throwback Thursday i Borås. Under konferensen delade Mats med sig av konkreta tips och verktyg för lyckade visningar som drar ny yngre publik till deras kommunala kvalitetsfilmsbiograf.

neverending_story_roy_fbDavid Winsnes på Bio Roy i Göteborg bjöd på 10 framgångstips och 3 fällor när det kommer till att visa klassiker och skapa event kring filmerna. Bio Roy har riktigt bra publiksiffror märker jag på klassikerfilmerna, t ex två utsålda matinésalonger av Den oändliga historien och över 550 besökare (!) David lyfte bland annat följande för att göra visningarna lyckade:
* Se till att själv vara ett fan av filmerna eller hitta någon som kan vara det i er organisation. Sätt er in och förstå kulturen bakom ifall det är en kultfilm för att skapa en lockelse och hype kring visningen, ha gärna en personlig ton
* Kommunicera det unika och exklusiva kring visningen
* Lägg ut event på Facebook och börja sälj biljetter lång tid före, förköp är grejen!
* Du behöver inte tänka på att det ska vara bästa visningstiden på veckan – pröva även en måndag kväll. Med rätt film och bra kontext fungerar även ”dåliga biodagar”
* Använd distributörer som partners – det tar mycket tid att leta och hantera rättigheter/filmkopior på egen hand

Hrönn Sveinsdóttir  Bió Paradis i Reykjavik har skapat två unika koncept kring klassiker som nu lockar storpublik. Ena heter Party Friday där de visar mer moderna klassiker som en slags förfest för publiken och på söndagen har de Black Sunday – mer klassiska klassikerpärlor.

Hrönn berättade att deras biograf, som funnits i 6 år, de första åren gick rejält back på olika klassikervisningar. Knappt någon publik och ständigt höga garantihyror för rättigheterna. När de ville lägga ner sina klassikervisningar började folk reagera kraftigt på Facebook och de gjorde en nystart med Black Sunday. Målgruppen blev äldre som har gott om tid, samt för yngre som kanske antingen är bakfulla eller nyss haft sex med någon och inte har något att prata om – perfekt att gå på bio:). Black Sunday filmerna är utvalda och skapar garanterat något att prata om efteråt, vilket underlättar för dagen-efter(-sex) publiken…

Hrönn har också reflekterat kring att klassiker kan betyda olika för olika åldersgrupper. För den som är född på 90-talet är det kanske inte Borta med vinden som lockar mest utan mer Die Hard och mer moderna mainstreamfilmer som 10 orsaker att hata dig från 1999 – en hit på Bió Paradis.

skarmavbild-2016-12-19-kl-11-31-48Helt klart är att det finns lyckade, och mindre lyckade, sätt att visa klassiker på.
För dig som vill utveckla er biografs klassikervisningar och lyssna mer på biograferna ovan spelade vi in deras presentationer på videokonferensen.
Hör av dig till info@biografcentralen.se eller via Facebook för länk och lösenord!

 

1 kommentar

Under Allmänt biografer, Biografcentralen, Internationellt, Klassiker

Ett svar till “Klassikertips från Borås, Göteborg och Reykjavik!

  1. Ping: Throwback Thursday – helt enkelt ett grymt klassikerkoncept! | Jens Lanestrand

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.