Nyttan med Facebook som marknadsföring för biografer!

Idag arrangerar Biografcentralen en ny webbkurs för biografer – ”Facebook fördjupning” i samarbete med mediestrategen Feffe Kaufmann på The Amazing Society. Sociala medier generellt och Facebook specifikt är det som kallas för referensmarknadsföring och är det som fler och fler studier visar i allt högre grad blir den största påverkansfaktorn för vad vi väljer att göra med vår tid och våra pengar på fritiden!

Referensmarknadsföringen är ju inget nytt, vi har alltid lyssnat in vad familj och vänner har tipsat om, men det är nytt att genom sociala medier kunna nå ut via sina kunder och till deras nätverk och ”dra nytta av” att just våra kunder gillar vår verksamhet och biograf för att nå ny publik.

Dagens fördjupning i Facebook kommer att fokusera mycket på de olika annonsalternativ som finns och vilka som är mest kostnadseffektiva etc. Det är lätt att sikta fel när man börjar med annonsering och det finns tips och trix för att inte bli skinnad på annonspengar. Likaså tar kursen upp hur man som sidansvarig bäst kan läsa all den statistik som Facebook förser en med (gratis, än så länge) – för att där också kunna utläsa vilka inlägg som nått störst skara läsare och därigenom förbättra sin närvaro för sin biograf.

Jag har själv prövat på att annonsera i mindre grad några tillfällen för att lära mediet, just fördelen med annonsering på Facebook är att du kan starta med 100 kronor i veckan eller månaden, och slipper betala 2 500 kronor för en annons i en tidning, med få möjligheter att följa upp resultatet.

I samband med Galapremiären av den superfina ”Bram med myror i brallan”, som Folkets Bio arrangerade i Stockholm, och där vår hem- och Facebooksida Barnbio.se gick ut med ett Erbjudande om att registrera sig för vårt nyhetsbrev och därigenom få inbjudan med fribiljetter för familjen. Det var cirka 70 personer som registrerade sig för nyhetsbrevet (och som vi nu alltså har fortsatt möjlighet till direktmarknadsföring med kring barnfilmer), men det än mer intressanta var det antal personer som nåddes av erbjudandet via vänners nätverk.

Erbjudandet nådde enligt statistiken närmare 3 500 personer och kostnaden slutade på modesta 86 kronor. Här är det såklart svårt att veta hur många av dessa personer som aktivt väljer att köpa en biljett till filmen – men marknadsföring handlar ju lika mycket om att skapa kännedom om en film/produkt, och här kan kvalitetsfilmen och mindre biografer använda sociala medier i betydligt större utsträckning än vad som görs idag.

Kursen idag kommer vi att arrangera i februari 2014 igen och kontinuerligt framåt. Plats finns kvar idag för den som vill hänga på – det går att följa webinariet både på fm och på kvällen, med tanke på de många ideella som arbetar inom svenska visningsbranschen:).

Skärmavbild 2013-11-11 kl. 08.06.41

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt biografer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s