Varför det är så svårt att visa svenska klassiker på en biograf!

Tollereds Biograf i Lerum firar jubileum och vill visa den svenska klassikern ”Tuppen” av Lasse Hallström. Filmen spelades in i Nääs fabriker ett stenkast från biografen men problemet är att det inte går att köpa loss rättigheter för att visa filmen offentligt – här ett case från verkligheten för en biograf som vill göra rätt för sig!
(Texten är även publicerad på Biografcentralens hemsida under Tips och Råd)
*******************

Återkommande frågor för en biograf som vill visa svenska klassiker på en öppen visning är:
1 – Varför är det så svårt att få svar från den som har rättigheterna?
2 – Får biografen visa filmen på dvd på den ordinarie repertoaren?
3 – Varför är det lättare för biblioteket på orten att visa en klassiker än på biografen?

tuppenSvar i korthet:
1: Intäktsmässigt ointressant för distributören, de arbetar under kommersiella villkor utan stöd från offentligt håll för att tillgängliggöra svenskt filmarv.
2: Nej! (oftast)
3: Biblioteket får visa filmen på dvd där visningen räknas som institutionell med annat regelverk.

Bakgrunden för Tollereds Biograf är att de installerade en 2K-projektor under mars 2013 och den gamla 35 projektorn står numera som utställningsobjekt på ortens bibliotek (!), dvs enda möjligheten är att visa äldre filmer från digitala format är dvd och Blu-ray.

Jag börjar med att skicka en fråga till SF Film´s avdelning för svenska rättigheter (rightsdepartment@sf.se), då de enligt Svensk Filmdatabas står som 35 mm distributör (rättigheter för biograf).

Här följer e-post konversationen:

Hej, jag har en fråga från en biograf som vill visa en eller ev två visningar av Tuppen. Det är Tollereds Biograf i Lerums kommun, alltså där filmen spelades in.

De vill helst visa filmen på en öppen visning – är det möjligt?

Mvh Jens Lanestrand
Verksamhetsledare Biografcentralen
*******************
Hej Jens,
Tack för ditt mail.
Skall filmen visas på 35mm format på biografen?

Med vänliga hälsningar,
AB Svensk Filmindustri
Rättighetsavdelningen
*******************

Hej och tack för snabbt svar!
Nej, det är dvd som är aktuellt för biografen. Men de vill cleara rättigheterna på bästa sätt, och det är ni som har biografrättigheterna antar jag?

Mvh Jens
*******************

Hej Jens,
Tack för ditt mail.

Vi lämnar inte tillstånd till öppen biografvisning på DVD-format.
Då får de i så fall ha en s.k. institutionell visning (som ex företag, föreningar, filmklubbar, m.m. har ) och inhämta tillstånd via Swedish Film som hanterar det för vår räkning.

Med vänliga hälsningar,
AB Svensk Filmindustri
*******************

Hej igen!

Ok, det var tyvärr ett väntat svar. Jag har aldrig förstått riktigt varför man inte får visa en film på dvd eller BluRay format på biograf om det inte finns någon annan möjlighet? Skulle ni vilja förklara lite närmare anledningarna?

Är det av rättighetstekniska skäl eller av konstnärliga? Är det emot någon regel eller liknande?

Jag är väldigt nyfiken!
Mvh Jens Lanestrand
*******************

På min senaste fråga får jag inget svar utan jag väljer då istället att ringa upp SF Film och pratar med ansvarig som mycket välvilligt svarar på mina frågor under närmare 20 minuter.

Upphovsmakarens konstnärliga krav

Anledningen att SF Film inte släpper till dvd-visning på merparten av deras filmer beror enligt dem själva främst på upphovsmakarens krav på kvalité vid visning av deras verk, dvs av konstnärliga skäl. Personen på SF berättar om hur de ofta blir kontaktade av upphovsmän och kvinnor som är upprörda att deras film visats med låg upplösning på en biograf.

Komplex fråga med många inblandade

Personen på SF återkommer under samtalet flera gånger till att mina frågor kring rättigheter är komplexa och det finns inte några generella svar, samt att hon inte kan svara för andra distributörer.
Att renovera en äldre film digitalt med bättre upplösning och kvalité kan kosta 1- 2 miljoner kronor då renoveringen ska ske ruta för ruta, repor ska lagas och smuts tas bort, allt beroende på hur grundmaterialet ser ut. Det är såklart en kostnad som är omöjlig att hämta hem rent kommersiellt där SF Film har en enorm katalog med filmer sedan 1919.

SF Film berättar att de också har många parter som de har ansvar gentemot, däribland Teaterförbundet, Dramatikerförbundet, STIM med flera, vilket krånglar till en förenkling i frågan av visningsrättigheterna.

Resultatet för Tollered och visning av Tuppen

Enda möjligheten som återstår för Tollereds Bio att visa Tuppen under sitt jubileum är då genom en sluten visning med rättigheter clearade hos Swedish Film.
Nackdelen för Tollereds Biograf är då främst att man inför sluten visning inte får göra marknadsföring utanför sin ordinarie kundkrets såsom med affischer, flygblad eller annonser. Reklam för visningen får endast göras genom sociala medier och biografens hemsida, där så att säga den tänkta publiken själv söker upp informationen.
På affischer får man då ”dölja denna visning” genom att skriva ”Hemlig filmvisning” eller liknande – det känns inte riktigt modernt…

Mina reflektioner:

Det blir så tydligt att praxis inte överensstämmer med verkligheten. Varför diskrimineras biografföreståndaren som vill visa en svensk filmklassiker på öppen visning, sälja biljetter och i de flesta fall även bidra med 10 % av intäkter till SFI och Filmavtalet? Varför hänvisas biografen att visa filmen på en sluten visning?
Det kanske mest absurda är att filmen får visas på dvd på samma biograf men då som sluten visning (festival, slutet sällskap eller skolbio).
Borde inte upphovsmakarna reagera på samma sätt kring sämre kvalité för denna publik?

Idag sker i stort sett all visning digitalt – få biografer kan visa film på 35´mm, men här ställer nuvarande praxis kring förbud mot dvd-visning hinder i vägen för den biograf som vill visa en klassiker. Det borde vara upp till biografen att ta ansvar för kvalitén på visningen ut mot publiken – en dvd kan ofta ge samma kvalité idag som en äldre repig och sliten 35´mm kopia.

Kritiker kan hävda mot mitt resonemang att då kommer biografen att vilja visa fler filmer via dvd om det blir tillåtet och för att det är enkelt, men jag hävdar motsatsen. Biograferna har inget annat intresse än att visa filmen med högsta möjliga kvalité för sin publik, det är en yrkesstolthet som inte minst maskinister haft länge. Däremot bör dvd kunna vara en sista utväg och godkänd sådan, när inget bättre format finns tillgängligt.

Det finns så många gråzoner idag som försvårar och krånglar till det för biografägaren. I förlängningen påverkar detta såklart publiken negativt som inte kan erbjudas att se film där den visas bäst – på biografen.

I väntan på ett digitaliserat filmarv bör upphovsmakare och distributörer tillsammans med Svenska Filminstitutet utreda hur gällande regler och praxis fungerar i praktiken samt att se över hur branschen tillsammans kan underlätta för biografer som idag vill visa svenska klassiker digitalt.

Med uppdaterade regler som tillåter visning från dvd och Blu-ray kan publiken ges chansen att se svenska filmklassiker där de bäst hör hemma – på sin biograf!


 

18 kommentarer

Filed under Allmänt biografer, Digitalisering, Funderingar, Svenska Filminstitutet

18 responses to “Varför det är så svårt att visa svenska klassiker på en biograf!

  1. Ann-Sofi

    Sagabio i Hallstahammar hade samma problem när vi digitaliserade oss för 1,5 år sedan, vi ville dock visa en film på 35mm som sista film, (vi ville visa en av de första filmerna som vi visade på biografen) men det var inte möjligt. Samma problem som när vi vill visa äldre filmer som finns på dvd. Väldigt tråkigt eftersom vi får förfrågningar om att visa äldre filmer. Hoppas att det sker en lösning så att vi som biograf kan ge publiken det den vill ha.
    /Ann-Sofi

    • Intressant Ann-Sofi, det behövs ju fler exempel på hur tråkigt det är att publiken inte kan erbjudas äldre filmer p g a denna ”praxis” från de större distributörerna. Hör av dig när ni har något på gång!

  2. Chansen att det finns några som digitaliserar svensk klassiker. Europe’s Finest t ex : http://www.finest-film.com/catalogue

    • Helt rätt! Jag fick en uppdaterad lista av Europe’s Finest förra veckan med de filmer som kan visas i Sverige, vore kul att ta fram något paket som vi gjorde inför Halloween förra året. Jag tar gärna era önskemål från Hagabion och sprider runt till andra biografer som kanske vill visa några klassiker, sedan tar Biografcentralen in filmerna för öppna visningar i Sverige!

  3. Anonym

    Eftersom filmvärldens idioti är helt makalös och de envisas med att skjuta sig i foten konstant, så kan man ju beställa den som 35mm och få låren fraktad med alla rättigheter som medföljer. Och sedan visa filmen från dvd. I de fall man faktiskt kan få tag på den på 35mm. Då har man ju från bions sida gjort vad man kan. Men det har ni inte hört från mig. 🙂

    • Som jag tidigare sagt så skapas det smygvägar, tyvärr är väl mentaliteten Väck inte den björn som sover som många kör på, men då agerar ju biografer på olika villkor.
      Men att beställa en låda med 35a kostar ju en slant…

      • Anonym

        Ja det blir alltid en krock när bara ena parten är intresserad av att lösa problem.

        Jo, men det kostar ju alltid pengar att visa filmen. Det går ju tyvärr inte att komma i från. 🙂

  4. Jan

    Kolla med Swedish film, för det finns möjlighet att beställa en öppen visning med en DVD eller Bluray film (men då får man inte ta betalt av publiken) och visa den på biografen.

    • Nja Jan, det är ju inte något som är lovligt. Swedish får bara sälja rättigheter för slutna visningar på biograf. Det är där skon klämmer, ingen vill sälja rättigheter för öppen visning på dvd format till registrerade biografer! Eller har du exempel på motsatsen blir jag väl egentligen inte alls förvånad. Ett otydligt och godtyckligt regelverk skapar ständigt smygvägar…

      • Jan

        Jag (är med och driver en föreningsägd biograf) hjälpte för något år sedan skoterklubben som ville ha en utomhusvisning av Pistvakt med beställning av en öppen visningen. Och det gick bra via Swedish film och jag kan inte se den stora skillnaden i att ha en utomhusvisning eller visning på biograf. Men det kanske finns något regelverk där ändå om det är ute eller inne 🙂

      • Jodu, det är precis vad det är:)…det är skillnad på visning utomhus och på biograf, Swedish Film har bara rätt att sälja rättigheter för öppen visning utomhus, icke öppen visning på biograf.
        Det ska inte vara enkelt…
        Men visst skulle det underlätta?!

  5. Eriksson

    Sedan är det ju en smal sak att konvertera DVD till DCP på en ordinär hemdator, men det har ni inte hört från mig 😉

    • Fuldcp;)!? Teknik är inte min styrka, så min fråga är då om man genom det kan skapa bättre kvalité/upplösning än det som var på dvd’n? Känns väl inte så troligt eller? Andra fördelar att konvertera? Så nästa gång jag tar diskussionen med SF kan jag säga: Det är lugnt med dvd, jag har en anonym konverterare på Plattan som fixar en Dcp:)

      • Eriksson

        Ful och ful. Håller vi oss till rent tekniska frågor beror det på utgångsmaterialets kvalitet. En DVD ser naturligtvis lika ruggig ut om man konverterar den till ett ”högre” format, medan en schysst Blüraj kan se bättre ut än mången distributionskopia som körs för betalande publik. Den gamla sanningen skit in – skit ut gäller även här.
        Enda fördelen blir att 2K-servern är en bra mycket stadigare uppspelningsmaskin än en DVD-spelare från Mediamarkt. Och man slipper alla dessa j-ä menyer.
        Men juridiskt rör vi oss nog i närheten av Plattan.

    • Adrian

      Spännande. Jag har inte haft en tanke på att det här skulle vara något som intresserade någon så jag har tagit för givet att det inte går 😉 Snabb googling ger till exempel det här: http://www.chrisjonesblog.com/2012/06/how-to-make-a-dcp-digital-cinema-package-on-your-own-computer.html Kanske finns bättre också där ute.

      • Eriksson

        Nu fick jag kanske det att låta lite väl enkelt. Men så här:
        DCP är i sig en helt öppen standard. Vem som helst får knåpa ihop ett sådant filpaket om kunskap, lämpliga program och en hyfsat rejäl datamaskin finns. Inom DCP-standarden finns sedan möjligheten att låsa & kryptera om upphovsmannen/rättighetsinnehavaren så önskar. Ungefär som ett öppet rum där det även finns ett kassaskåp man kan låsa in dyrgriparna om man vill. Lite förenklat; en olåst DCP kan spelas upp på DCI-godkänd biografutrustning, men också på vanlig dator med bildskärm. Låst DCP kräver en kodnyckel och går endast att köra med DCI-godkända prylar. Mitt resonemang berörde i huvusak olåst & okrypterad DCP.
        Att sedan få ihop DCP:n rätt och få den att lira på alla 2K-servrar och i alla olika mjukvaruversioner är ingen lek. Det krävs en del erfarenhet av datorer, videoteknik och en skvätt analog filmkunskap. Sedan finns en drös mer eller mindre fiffiga program som hjälper till att göra jobbet. Påfallande många är gratis och det tycker jag är sympatiskt, DCP åt folket liksom.
        Att få ettor och nollor på duk är alltså görligt rent tekniskt, men om det sedan är förenligt med upphovs- och visningsrättigheter är en juridisk fråga.

      • Adrian

        Japp, fast nu tänkte jag att man kanske skulle kunna DCPa lokalproducerad reklamfilm eller någon form av biointro. Något som vore smidigt att kunna lägga i den vanliga Showen och slippa hålla på att tajma in byte av bildkällor och liknande. Och för det ändamålet behöver man ju varken ha låsning eller få det att lira på alla tänkbara varianter av servrar etc.

        Jag har läst på lite och nej, det var inte jättesmidigt, men verkar ju fullt görbart 😉

  6. Eriksson

    Vet inte om det är kosher att länka här men:
    http://carlh.net/software/dvdomatic/
    Gratis och öppen källkod, inget fulprogram.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s