Att gå på bio med barn – om Barnbio.se och onyttan med åldersgränser!

När jag ska gå på bio med mina barn, 6 och 9 år gamla, hamnar vi alltid på en SF-bio med senaste amerikanska vuxenflörtande animerade fartfyllda fetfilmen – och har det rätt trevligt. Filmerna är oftast barntillåtna och jag som förälder vet vad jag får. Karaktärerna är ofta kända sedan tidigare och från Mc Donalds runt hörnet. Det är en trygghet för mig, jag utsätter inte mina barn och mig själv med varken storslagna eller upprörande upplevelser, det är lagom helt enkelt. Förbannat lagom ibland.

När jag vill göra det jag egentligen vill, dvs hitta och gå på en spelfilm för barn från något nordiskt eller europeiskt land stöter jag på två stora utmaningar.

1 Vart hittar jag utbudet, vilka filmer finns och vad handlar de om?

2 Hur vet jag att denna för mig okända film inte ”blir fel”, dvs att jag eller mina barn ser något som upprör, skrämmer eller helt enkelt är för svår/konstig för mig och barnen? Passar filmen för mina barns åldrar?

Jag vet att det låter helt galet att jag skulle tänka så, men i vårt samhälle är det så oerhört exotiskt att gå på en film som inte dryper av västvärldens animerade enformighet att det numera är ovant och förknippat med något knepigt, vilket säkert inte bara gäller för mig.

Igår skapades sidan Barnbio.se på Facebook och som om en dryg månad även kommer i webbformat. Min förhoppning är att denna sida, som legat och grott i hjärnkontoret sedan ett drygt ett år tillbaka, ska bli ett vattenhål för oss föräldrar som vill gå på bio och se en riktigt bra berättelse. Här ska tipsas om filmer vars upplevelse kan stanna kvar hos mig och barnen och ge en grund för att prata och mötas på djupet.

Det jag också vill prova är det här med åldersgränser – som i sig inte säger någonting om vilka åldrar som filmen är rekommenderad för – det är ju det jag som förälder vill veta!
När Biografcentralen förmedlar fyra nya europeiska barnfilmer kommande år till biografer i Sverige, får publiken en rekommenderad ålder av oss som står bakom filmen som inte baseras på Statens Medieråds censurgranskning utan på en annorlunda professionell bedömning. Detta tillsammans med mycket bilder och olika texter hoppas jag kan skapa intresse och inkänning hos en potentiell publik att våga välja att se filmerna.

Gilla gärna Barnbio.se på Facebook och hör av dig om du vill bidra till kommande hemsida!

6 kommentarer

Filed under Allmänt biografer, Biografcentralen, Funderingar, Internationellt

6 responses to “Att gå på bio med barn – om Barnbio.se och onyttan med åldersgränser!

  1. Adrian

    Du får bestämma dig för om den heter barnbio.se eller barnfilm.se 😉 I övrigt låter det som en mycket bra idé. Men jag blir inte riktigt klar på om sidan ska vara användargenererad eller om det är en ”publicistisk” sida där bakomvarande personer berättar vad som gäller? Användargenererad låter ju grymt 😉

    • Bra fråga, webbsidan är under framtagning så det tål att tänkas på. Jag ser nog framför mig en blandning av både bakomberättelser men någon form av utbyte från användarna. Vi kommer för att skapa ett större intresse och förståelse för filmerna att via förhandsvisningar köra med enkäter för barnen som har sett filmerna och där plocka en del material till hemsidan. Har du ideér på hur det kan göras användargenererat är jag verkligen öppen för det! Har du tips på annan sida som fungerar så, jag tänker då inte främst på forum utan mer liksom facebook kanske. Häv ur dig tips!
      Tack för korrläsningen också, det är nu åtgärdat;)

      • Adrian

        Ja, om utbudet på svenska barnfilmer är så dåligt som du gör gällande här på bloggen så kanske det inte är så betungande att ni lägger in själva filmerna. Annars hade man ju kunnat ha det så att när någon sett en barnfilm så kunde de gå in och skriva själva om den direkt. Men om man då istället tänker att varje film redan har en sida så: kommentarer och betygsstjärnor (typ IMDB) är väl självsskrivet. Men också någon form av åldersrekommendation (i samma stuk som imdb-stjärnorna, enkelt klick). Samt möjligheten att skriva en längre personlig recension (också i stil med imdb, samt möjligheten för andra användare att betygsätta recensionerna). Är väl grundläggande interaktivitet jag kommer på nu 😉

  2. Adrian

    Likaså att via blogger eller twingly och liknande tjänster återkoppla till bloggar som skriver om en viss film och länkar till den sidan hos er är ju också ganska grundläggande. Men i övrigt har jag nog inga revolutionerande idéer, bara ni inte bara gör en megafonkanal utan öppnar upp för interaktion. 😉

  3. Jag förstod inte riktigt den där sidan http://www.barnbio.se. Skulle det inte stå något om passande åldrarn? Varför är inte SF:s barnfilmer med så som t.ex. Lilla Anna och Långa farbror som går just nu och Alfons-filmerna? Det är väl bra svenska barnfilmer?

    • Jodå, åldrar ska till, och även Lilla Anna och Alfons:). Sidan lades upp i fredags men är fortfarande under konstruktion och görs när tid finnes:).
      Visning och tider på SF Bio kommer nog inte att finnas med då de blockerar all information som inte leder besökaren att klicka in på deras sida. SF Bio känner också nog 99 % av föräldrar till och hittar till.
      Barnbio.se är främst till för de biografer som idag inte går att hitta till om du inte känner till biografens egna webbsida!
      Tack för att du kommenterade! Jag vill gärna höra mer om vad som saknas och tips för att bli bättre!
      Jens

Kommentera

