Vad händer med Klarabiografen i Stockholm?

SF Bio tar över driften av Kulturhusets biograf i Stockholm?
Vad är det egentligen som händer med den offentligt finansierade kulturen och det offentliga rummet?
SVT´s Kulturnyheterna rapporterade igår och nu skickas detta vidare flitigt på twitter, facebook och även Vänsterpartiet i Storstockholm reagerar.

När jag nyss googlade på ”Klarabiografen + SF” kom bland annat detta upp:

  • ·  Boka biobiljetter på sf.se.
    https://bokning.sf.se/bio/Booking?cmd…sn…st…
    Filmstaden Råsunda, Filmstaden Sergel, Filmstaden Sickla, Filmstaden Söder, Filmstaden Vällingby, Grand Lidingö, Grand, Klarabiografen, Park, Rigoletto

Där verkar det ju vara klappat och klart, även om det blir Access Denied när man klickar på länken.

Såhär beskriver Stockholms Stads kommunens enda biograf på Kulturhusets hemsida:
”Klarabiografen – En uppstickare med tungt artilleri i maskinrummet.

Klarabiografen är en fristående digital biograf med uppdraget att visa ett filmutbud som är smalt men ändå med en stor bredd. Vi kör mycket kort-, konst- och dokumentärfilm. Men även skräpfilm, animation och independentfilm.”

Jag ställer mig frågan om hur själva upphandlingen har gått till när en extern biografägare har valts ut av Stockholms Stad och Kulturhuset. Det verkar inte som om alla tänkbara parter haft samma möjligheter att vara med och lägga anbud, läs Gunno Sandahls inlägg, Folkets Hus och Parker.

Stockholms Stad verkar ha plöjt ner en hel del stålar i Klarabiografen då den var en av de första biografer som utrustades med en 2K-projektor – inte helt fel för en biografägare att få ett klappat och klart maskinrum.

Men hur är det möjligt? Varför har Kulturhuset valt den biografaktör som endast har kommersiella förtecken?

Pinsamt är bara förnamnet!
Det kanske inte stämmer…det kanske inte är helt avgjort?
Suck.
Trevlig helg…

2 kommentarer

Filed under Funderingar

2 responses to “Vad händer med Klarabiografen i Stockholm?

  1. Eriksson

    ”Tungt artilleri i maskinrummet”, jo det vill jag lova!
    Det var den första 2K-projektorn jag installerade i Stockholm, en idag helt föråldrad pjäs i halvtonsklassen. Jag tror, om jag minns rätt nu, att den maskinen endast visat 1,5 föreställningar i 2K. Pressvisning med några klipp från Bond-rullen ”Quantum of Solace”, som jag körde själv, och sedan en halv föreställning av ”The Deer Hunter” under någon filmfestival. (Servern hakade upp sig i mitten av filmen och alla fick gå hem). I övrigt har man mest visad hembrända DVD-skivor med taskig upplösning.
    Idag går det inte alls att visa DCP på anläggningen, den är fullständigt obsolet. Det skulle nog gå att uppdatera den, men då krävs så mycket ny hårdvara att det nog vore klokare och mer ekonomiskt att köpa en ny.
    En ohyggligt dyr storbilds-TV, det var vad vi fick för pengarna.
    Och så ska SF/Svenska Bio driva Klara ! Vilket efterblivet kulturförvaltnings-snille kom på den idén ??!
    Då får vi hoppas att kapitalet står för kostnaderna denna gång.

  2. Eriksson

    Sergels salonger digitaliseras nu i rasande tempo, bara nya fräscha apparater är enligt uppgift välkomna.
    Enligt initierade källor ska delar av de nu åldriga digitalmaskiner som skrotas ut på Sergel över till Klara, till tveksam nytta.
    Fint som snus ska det vara.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s